Δευτέρα 29 Δεκεμβρίου 2014

Ρώσοι επιστήμονες αποκάλυψαν τα μυστικά των Αιγύπτιων ναυπηγών - Ο Ηρόδοτος είχε απόλυτο δίκιο


Η έρευνα για την τεχνική της ναυπήγησης των αιγυπτιακών πλοίων δικαιώνει τις αναφορές του Έλληνα ιστορικού Ηρόδοτου

Ο επιστημονικός συνεργάτης του Κέντρου Αιγυπτιακών Σπουδών της Ρωσικής Ακαδημίας Επιστημών, Αλεξάντερ Μπέλοφ, έχει ερευνήσει επί αρκετά χρόνια το ‘πλοίο 17’ που είναι βυθισμένο στο λιμάνι της αρχαίας αιγυπτιακής πόλης Θώνις- Ηράκλειον και είναι των αρχών του Ζ’ με τα μέσα του Δ’ αιώνα π.Χ.

Ο Ρώσος επιστήμονας αναφέρει πως έχουν ναυπηγηθεί τα πλοία στην αρχαία Αίγυπτο στο περιοδικό της ναυτικής αρχαιολογίας «The International Journal of Nautical Archaeology».

Ο Ηρόδοτος είχε απόλυτο δίκιο

Η κατασκευή του αιγυπτιακού πλοίου, το οποίο ονομάζεται ‘Μπάρις’ περιγράφεται από τον μοναδικό, ιστορικό Ηρόδοτο τον Ε’ αιώνα π.Χ..

Ωστόσο, για να ελεγχθεί η τεχνική αναφορά του Έλληνα ιστορικού, επειδή δεν σώζονται άλλες περιγραφές για την κατασκευή πλοίων στην αρχαιότητα, άρχισε η σχετική έρευνα.

Φως στην υπόθεση της τεχνικής άρχισε να δίνεται στις πρώτες έρευνες μεταξύ των ετών 2009-2011, όταν η διεθνής υποβρύχια αρχαιολογική αποστολή του Ευρωπαϊκού Ινστιτούτου Ενάλιας Αρχαιολογίας, βρήκε μερικές δεκάδες πλοία που βυθίστηκαν στο λιμάνι της πόλης «Θώνις- Ηράκλειον», περίπου 25 χλμ από την Αλεξάνδρεια. Αποδείχθηκε ότι ο Ηρόδοτος ήταν ακριβής και είχε δίκιο.

Κατασκευασμένο από σανίδες ακακίας

Το σκάφος είχε ασύμμετρη σχεδίαση με ισχυρές συνδέσεις, δεν υπήρχε κατάστρωμα, και ο άξονας του πτερυγίου του πηδαλίου διέρχονταν μέσα από την καρίνα, ενώ το κάτω μέρος του ήταν επίπεδο.

Το πλοίο βρέθηκε σε σχετικά καλή κατάσταση, λόγω του ότι είχε θαφθεί από ένα παχύ στρώμα πηλού και άμμου.

Οι ειδικοί έχουν καταλήξει στο συμπέρασμα ότι το πλοίο ήταν ειδικά για πλεύση σε ποτάμι, ήταν είδος φορτηγού και είχε κατασκευασθεί από φέτες κορμών ακακίας.

Λόγω του ότι οι Αιγύπτιοι ναυπηγοί δεν είχαν την ευχέρεια χρησιμοποίησης μεγάλων σανίδων, βρήκαν εποικοδομητικές λύσεις για την χρησιμοποίηση των τοπικών υλικών.

Η καρίνα του σκάφους είχε κατασκευασθεί από χονδρές σανίδες που συνδέονταν με αρθρώσεις. Κάθε κομμάτι είχε διαμπερείς τρύπες ώστε από εκεί να διέρχονται οι εγκάρσιες σανίδες που αποτελούσαν τα νεύρα του σώματος. Το πλοίο που συνδέονταν με τον τρόπο αυτόν είχε ένα σχήμα ημισελήνου.

Στα πλαϊνά είχε ανοίγματα για να εισέρχονται τα κουπιά και μια σειρά από καθίσματα για τους κωπηλάτες.

Το σχέδιο παρουσιάζεται στα αρχαία αιγυπτιακά σχέδια και περιγράφεται επακριβώς από τον Ηρόδοτο.

Καθοριστικό ρόλο στη σταθερότητα του όλου συγκροτήματος έπαιζαν οι σφήνες που διέρχονταν μέσα από τις σανίδες που έδεναν το κατασκεύασμα σε ένα ενιαίο σώμα. Η μέθοδος χαρακτηρίζεται μοναδική στη Μεσόγειο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου